Navigacija

Objave

Imam Hasanov: Ovaj film me prisilio da se suočim s naslijeđenim uvjerenjima

Azerbajdžanski reditelj Imam Hasanov u Sarajevo je donio priču u čijem je centru Mamed Dadašev, nogometni trener u ruralnom azerbejdžanskom mjestašcu, koji sanja da okupi žensku nogometnu ekipu, što je gotovo nemoguće u svijetu gdje su djevojke tu da se što prije udaju, a ne da treniraju po cijeli dan.

Azerbajdžanski reditelj Imam Hasanov u Sarajevo je donio priču u čijem je centru Mamed Dadašev, nogometni trener u ruralnom azerbejdžanskom mjestašcu, koji sanja da okupi žensku nogometnu ekipu, što je gotovo nemoguće u svijetu gdje su djevojke tu da se što prije udaju, a ne da treniraju po cijeli dan. Filma “Sanjari: Ljudi svjetlosti” prikazan je u Takmičarskom programu - dokumentarni film 31. Sarajevo Film Festivala.

Kako ste otkrili svojeg glavnog junaka Mameda?
 
Nakon što je moj prvi film „Sveta krava“ premijerno prikazan u natjecanju Prvo predstavljanje na IDFA-i, trebao sam se veseliti. Umjesto toga, potonuo sam u tihu, duboku depresiju. Stalno sam se pitao: „I šta sad“? Podsvjesno sam očekivao da će mi se život promijeniti - ali nije. Praznina se samo produbila. Shvatio sam da ne tražim priznanje, tražio sam promjenu. Ta me potraga dovela do kratkog dokumentarca koji sam snimio 2016. pod nazivom „Nada“, o izbjeglicama iz Karabaha. Bio je to mali film, ali za mene je to bila iskra prekretnica. Nisam mogao stati. Nešto u meni se probudilo.

Počeo sam sanjati, ne samo o filmovima, već o stvaranju prostora u kojem bi dokumentarni film mogao cvjetati u Azerbajdžanu. Taj san postao je DokuBaku IDFF 2017. Ali ni to nije bilo dovoljno. Nastavio sam kopati, tražeći nešto više, nešto što bi moglo okupiti ljude različitih generacija i porijekla. Zamislio sam prostor, dijelom kino, dijelom pozorište, gdje bi se priče mogle dijeliti, ideje razmjenjivati i duše dodirivati. Taj san postao je Exit – Chıxış, koji je otvorio svoja vrata 2018. godine. S njim je došao i Into the Wild, muzički festival rođen iz istog impulsa za povezivanjem i inspiracijom.

Te sam godine snimio i kratki igrani film, „Fake“ - meditaciju o iluziji i istini. Ipak, moj je duh bio nemiran. Tražio sam nešto što ne samo da bi moglo nahraniti moju dušu, već i kolektivnu dušu, priču koja bi nas mogla podsjetiti što znači živjeti sa svrhom, sa svjetlošću.
Mlada volonterka Aytan Najaf mi je 2019. godine, tijekom festivala DokuBaku, ispričala o čovjeku u Šekiju koji je pokušavao osnovati prvu žensku nogometnu ekipu u regiji. Zvao se Mamed Dadašev. Izvještavala je o njegovim naporima kao novinarka, a nešto u njezinom glasu reklo mi je da je ovo više od obične priče.
Nakon festivala, otputovao sam u Šeki sa snimateljem Oktayem Namazovom - koji je, slučajno, iz Šekija. Nije trebalo dugo da pronađem Mameda. Naravno, bio je na stadionu. Sjeli smo za stol za čaj. Govorio je o svojoj nogometnoj prošlosti i o djevojkama - o njihovim snovima, strahovima, otporu njihovih obitelji i zajednica. Dok je govorio, plakao je. Nije samo trenirao nogomet. Pokušavao je stvoriti budućnost. Siguran prostor za djevojke da zamisle živote izvan ograničenja koja su im nametnuta.
Pitao sam ga: „Misliš li stvarno da je ovo moguće?“ Odgovorio je: „Barem pokušavam. Čak mi i moja supruga Svetlana pomaže, inače ne bih mogao sam.“ Iskreno, nisam mislio da će uspjeti. Sjećam se da sam pomislio: On je sanjar. Ali onda sam pomislio - neka sanja. I ja ću sanjati s njim. Sanjajmo velike snove. Taj trenutak označio je početak našeg dugog zajedničkog putovanja - mene, direktora fotografije, Mameda i Svetlane.
Ono što je počelo kao slučajan susret postalo je veza. Mamedova priča nije se odvijala samo kao priča o nogometu, već i o otporu - protiv tradicije, protiv šutnje, protiv naslijeđene težine društvenih uloga. Postala je priča o ustrajnosti, dostojanstvu, tihoj revoluciji. I prije svega, o nadi. Tako su nastali „Sanjari: Ljudi svjetlosti“, film ne samo o Mamedu i djevojkama, već o svima koji se usude vjerovati u bolji svijet, čak i kada su izgledi protiv njih.

Početak filma sugerira da su se dvije kreature koje su „pale s neba“ više zainteresirale za ženski nogomet od lokalnih mještana. Koristili ste alegoriju ili se i trener Mamed i nogometašice bukvalno osjećaju kao vanzemaljci?

Početak filma „Sanjari: Ljudi svjetlosti“ nije bio zamišljen samo kao vizualni slijed, već kao metafizička uvertira - slojevita u simbolici, odjeku i namjeri. Figure koje se spuštaju s neba više su od likova; one su kozmički arhetipovi. Ako pažljivo posmatrate, izlaze iz nečega što nalikuje ogromnoj kamenoj čeljusti - slici koja istovremeno evocira rođenje i smrt. Ova dualnost je u srži filma: duhovni preporod, ponovno viđenje svijeta kroz neiskvarene oči. 

Iako je trenerova bitka za tim u prvom planu, kroz drugi plan odvija se prava mala ženska revolucija. Da li ste, dok se ste radili na filmu, osjetili promjene u smislu većeg otpora djevojčica prema načinu na koji ih tretiraju roditelji, prvenstveno očevi? 

Film je započeo kao priča o nogometnom timu i upornosti trenera - ali se razvio u nešto mnogo dublje, postao je film o buđenju - o tihoj revoluciji koja počinje u duši. Riječ je o povratku drevnoj, gotovo mitskoj istini - bljesku sjećanja na Raj. Kamera je, u mnogočemu, postala posuda - ne samo da bilježi promjenu, već da ju kanalizira.
 
I dok Mamedova bitka čini kičmu filma, djevojke su njegovo kucajuće srce. Njihov otpor nije bio glasan - kretao se u šapatu. U izborima koje su donijele kod kuće, u svojoj odluci da ostanu, da nastave igrati, da nastave sanjati. Svjedočio sam nečemu osvjetljavajućem. Počele su se ponašati kao da budućnost pripada njima - i, na neki način, pripada im. Čak se i naslov razvijao s nama. Počelo je kao „Sanjar“, zatim „Sanjari“, pa „Sanjari su vjernici“. Na trenutak je čak bio „Sanjari: Apokalipto jučer“, odražavajući osobni slom koji sam doživljavao - rušenje starih struktura u sebi. Ali konačno je film pronašao svoje pravo ime – „Sanjari: Ljudi svjetlosti“, naslov koji sadrži njih, Mameda, Svetlanu i moju vlastitu transformaciju.
 
Ovaj me film promijenio. Prisilio me da se suočim s naslijeđenim uvjerenjima - o spolu, moći, identitetu. Kroz putovanja djevojaka, jasnije sam vidio svoja. To je, za mene, alkemija filma: počinje osvjetljavanjem drugih, a završava otkrivanjem sebe.
Film „Maldoror“ dobitnik nagrade publike Mreže festivala Jadranske regije
Dodijeljene AFA nagrade
Objavljene nominacije za AFA nagrade (Adriatic Film Awards) 2025.
Izbor filmova iz programa 31. Sarajevo Film Festivala u Mostaru uz besplatan ulaz
Prijavite se na radionicu filmske analize i kritike 54+