Navigacija

Objave

Elsa Kremser i Levin Peter: Uvijek se radi o emocionalnoj istini

„Za nas je najvažnije da radimo sve zajedno“, kažu Elsa Kremser i Levin Peter, koji u Sarajevo donose film “Bijeli puž”, nježnu ljubavnu priču o dvoje autsajdera.

„Za nas je najvažnije da radimo sve zajedno“, kažu Elsa Kremser i Levin Peter, koji u Sarajevo donose film “Bijeli puž”, nježnu ljubavnu priču o dvoje autsajdera.
 
Imate povijest rada zajedno kao duo. „Bijeli puž“ je vaš prvi igrani film, ali ste prije toga režirali dokumentarne filmove „Dreaming Dogs“ i „Space Dogs“. Je li prijelaz s dokumentarnog na igrani film bio težak?

Prijelaz s dokumentarnog na igrani film za nas zapravo nije bio veliki pomak. U svemu što radimo, uvijek prvo pratimo kinematografski viziju i postavljamo si pitanje: koji alati najbolje izražavaju emocionalnu srž priče?
U „Space Dogs“ i „Dreaming Dogs“ to je značilo uroniti u perspektivu pasa i koristiti kinematografski prostor kako bismo dočarali to iskustvo. U „Bijelom pužu“ polazište su bila dva ljudska lika, njihov susret sa smrću, usamljenosti i izolacijom, a iznad svega, pokušaj da jedno drugo razumiju. Uvijek se radi o emocionalnoj istini, bez obzira radi li se o igranom ili dokumentarnom filmu.

Zajedno pišete scenarij i režirate, kako izgleda vaš kreativni proces?
Za nas je najvažnije da sve radimo zajedno: pisanje, režiju, produkciju, istraživanje... Rijetko dijelimo zadatke, jer dijelimo i život, pa smo navikli dijeliti svaku misao i kreativni impuls. To čini zajedničko pisanje scenarija i režiranje vrlo prirodnim tokom, a ne izazovom. Nesuglasice su rijetke, jer godinama u pripremi razgovaramo o svakom detalju, oblikujući zajedničku viziju. Dakle, ako neka scena ne „sjeda“, obično nam čak nije ni potrebno objašnjavati zašto, jednostavno znamo, na temelju te duboke osnove. Isto vrijedi i za pisanje.

Gdje ste pronašli inspiraciju za ljubavnu priču između bjeloruske manekenke koja sanja karijeru i misterioznog samotnjaka koji radi noćnu smjenu u mrtvačnici?

Priča „Bijelog puža“ počela je s jednim stvarnim susretom prije otprilike deset godina. U Minsku smo upoznali Mishu (Mikhail Senkov), glavnog muškog lika, koji je zapravo radio u mrtvačnici dvadeset godina, a bio je i slikar. Masha (Marya Imbro), koju smo kasnije odabrali za ulogu, također je stvarna manekenka. Tijekom dugog procesa razvoja, priča se razvijala iz njihovih stvarnih života. Proveli smo puno vremena s oboje. Ne samo intervjuišući ih, već istinski uranjajući u njihove svjetove. Posjećivali smo brojne škole za manekene, provodili vrijeme u mrtvačnicama, upoznavali njihove porodice. Ono što nas je fasciniralo bila je sudar dviju vrlo različitih perspektiva na ljudsko tijelo: Mishina, oblikovana smrću i raspadom, i Mashina, oblikovana standardima ljepote i sumnjom u sebe. Oboje se bave pojavom tijela – samo na radikalno različite načine.

Kako ste vodili Maryu i Mikhaila kroz njihovo prvo glumačko iskustvo?

Naš pristup bio je stvaranje prostora i situacija koje su za njih bile svježe i iznenađujuće. Svaki od njih poznavao je samo svoju stranu priče. Marya je znala samo ono što njezin lik zna, isto je vrijedilo i za Mikhaila. Zapravo, nisu se niti upoznali prije prvog dana snimanja. Budući da smo uglavnom snimali kronološki, njihova povezanost razvijala se na ekranu paralelno s njihovom stvarnom interakcijom. Tako se priča o dvoje ljudi koji se upoznaju odvijala unutar fikcionalnog okvira, ali kroz stvaran, neregistrirani proces otkrivanja.

Mishine slike u filmu djeluju kao prirodan nastavak njegovog lika i atmosfere „Bijeli puž“. Možete li nam reći više o umjetničkim djelima u filmu i kako su postala dio priče?

Sve uljane slike u filmu dio su Mikhailovog stvarnog umjetničkog opusa. Kao što smo spomenuli, osim posla u mrtvačnici, on je i slikar koji je studirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Bjelorusiji. Cijeli njegov opus oblikovan je svakodnevnim susretima sa smrću i raspadom. Stan koji vidite u filmu vrlo je precizna rekreacija njegovog stvarnog doma, onog koji je dijelio s majkom i gdje smo ga prvi put upoznali prije mnogo godina.
Baš kao i Masha u filmu, kada smo prvi put ušli u taj prostor, bili smo zapanjeni tim ogromnim platnima. Bila su naslikana unutar stana i premala su vrata da bi kroz njih prošla. Tako su, na neki način, fizički i metaforički zarobljena tamo.

U scenama u mrtvačnici postoji jedinstvena intimnost unatoč prisutnosti raspadanja i smrti. Koje ste kreativne odluke donijeli kako biste održali ravnotežu između znanstvene stvarnosti mrtvačnice i intimnog emocionalnog tona filma?

Središnja tema filma je način na koji promatramo tijela: živo tijelo, često viđeno kroz prizmu nesigurnosti i sumnje u sebe, i mrtvo tijelo, ležeće u mrtvačnici, stanje kojem će se svakako suočiti svaki čovjek. Nakon našeg prvog susreta sa mrtvim tijelom, bili smo duboko potreseni. Shvatili smo koliko malo zapravo razumijemo o smrti, što ona znači, kako izgleda, kakav je osjeća suočiti se sa njom.

Kao filmski autori, privlače nas pitanja na koja nemamo odgovore, a ovo je jedno od njih. Misha, lik u filmu, dao nam je ulaz u taj svijet. No osim toga, htjeli smo se sa njim susresti i praktično. Zajedno sa našim direktorom fotografije Mikhailom Khursevichem, odradili smo staž u mrtvačnici kako bismo razumjeli posao, prostor te emocionalnu i fizičku stvarnost tog okruženja.

Taj nas je proces doveo do pravog kinematografskog jezika. Jezika koji tretira ovaj prostor ne samo kao mjesto znanstvenog postupka, već i kao liminalni trenutak između života i žalosti, gdje intimnost može postojati čak i usred smrti i raspadanja.

Kako ste sarađivali s vašim direktorom fotografije kako biste vizualno prikazali kontrast između života i smrti?

Suradnja s našim direktorom fotografije, Mikhailom Khursevichem, bila je ključna za razvoj cijelog projekta. Mikhail je rođen i odrastao u Bjelorusiji, studirao na nacionalnoj filmskoj školi i sada živi u Gruziji. Budući da sami nismo iz Bjelorusije, bilo nam je vrlo važno surađivati s nekim tko duboko poznaje to mjesto, nekim tko je ukorijenjen u njegovoj kulturi i svakodnevnoj stvarnosti. Također smo osjećali snažnu odgovornost prikazati Bjelorusiju na način koji je direktan i intiman, a da pritom ne reproducira zapadne klišeje o post-sovjetskim zemljama.

Vizualno, fokusirali smo se na ostajanje blizu emocionalnih svjetova Mashe i Mikhaila. Oba lika su autsajderi, neintegrirani u glavni tok društva, i željeli smo da kamera odražava njihova unutarnja stanja, njihovu izolaciju i vrlo specifičnu, suženu perspektivu na život.
 
Postoji li nešto posebno što se nadate da će gledatelji u Sarajevu osjetiti ili razmisliti nakon gledanja filma?

Najvažnije nam je u stvaranju filmova, posebno kada se godinama intenzivno posvećujemo nekoj temi, iskustvo susreta s ljudima i perspektivama s kojima se inače možda nikada ne bismo susreli. To nam je osobno vrlo ispunjavajuće.

Sa „Bijelim pužem“ nadamo se prenijeti taj duh u kino, ponuditi prostor onima koji se možda osjećaju nevidljivo, odvojeno ili opterećeno sumnjom u sebe i usamljenosti. Nadamo se da će se gledatelji koji se prepoznaju u tome osjećati viđeno. I možda će im biti podsjetnik da se isplati riskirati, isplati se izaći iz zone komfora, jer povezanost može doći s najneočekivanijih mjesta.
 
Film „Maldoror“ dobitnik nagrade publike Mreže festivala Jadranske regije
Dodijeljene AFA nagrade
Objavljene nominacije za AFA nagrade (Adriatic Film Awards) 2025.
Izbor filmova iz programa 31. Sarajevo Film Festivala u Mostaru uz besplatan ulaz
Prijavite se na radionicu filmske analize i kritike 54+