Navigacija

Objave

Kinoscope 2015.

Birajući filmove za ovogodišnji Kinoscope, nesvjesno smo naglasak stavili na radove mladih autora na usponu karijere. Toga smo postali svjesni tek kada je program bio kompletiran i kada smo ustanovili da su dvanaest od devetnaest odabranih filmova prvijenci ili tek drugi filmovi autora.

Gledano sa distance, to možda i nije pretjerano iznenađenje jer filmske selektore u principu ushićuju i iznenađuju novi autorski glasovi i svježe kreativne vizije.
 
Međutim, to ne znači da u programu nije bilo mjesta za filmove nekih od najpoznatijih svjetskih autora. Prvog dana festivala prikazati ćemo filmove TAXI Jafara Panahija i JASTOG Yorgosa Lanthimosa, proslavljenih reditelja koji su sa ovim filmovima prethodnih mjeseci bili u centru pažnje vodećih filmskih festivala. TAXI je nagrađen Zlatnim medvjedom u Berlinu, dok je JASTOG osvojio Nagradu žirija u Kanu. U program smo sa zadovoljstvom uvrstili i djela plodonosnog njemačkog reditelja Christiana Petzolda (FENIKS) i još plodonosnijeg Takashija Miikea (APOKALIPSA JAKUZA) iz Japana. Naravno, radi se o autorima koji često nude svjež filmski izraz, neprestano tragaju za uzbudljivim novim idejama i odbacuju tradicionalne tehnike pričanja filmskih priča.

Cijeli program je proslava eksperimentalnih filmskih formi i naracija. Nije li fascinantno da je Martti Helde iz Estonije svoju snažnu dramu NA UDARU VJETRA u cjelosti izgradio od živih slika (tableaux vivants) - glumci su statični, a kamera istražuje svaku kompleksnu scensku postavku - izazivajući gledaoca da se fokusira na svaki pojedinačni bolni istorijski trenutak? Pričinjava veliko zadovoljstvo vidjeti rad Cira Guerra iz Kolumbije i način na koji on svoju epsku priču o istraživanju Amazona ZAGRLJAJ ZMIJE vodi u neočekivanim smjerovima do te mjere da ona iz istorijske avanutre prerasta u egzistencijalnu i metafizičku avanturu.
 
Zadovoljstvo odabira filmova za bogat festivalski program kakav je Kinoscope, za filmski pismenu i radoznalu sarajevsku publiku, počiva na stalno prisutnoj mogućnosti da budete iznenađeni. Ni jedan živući reditelj nije u stanju ispričati zapletenije priče od grka Yorgosa Lanthimosa. U svome posljednjem djelu JASTOG, inače njegovom prvom filmu na engleskom jeziku, Lanthimos i njegov koscenarista Efthymis Filippou predstavljaju svoj najčudniji koncept do sada. U tipičnom Lanthimosovom stilu, JASTOG gledaoca uvodi u svijet u kojem vladaju čudna pravila i instantno u potpunosti okupira njegovu pažnju.

Neki od odabranih filmova svedeni su na najjednostavniju moguću formu, ali to ih ne čini ništa manje intrigantnim. U svome filmu IZVAN PRIRODE Ole Giæver slika zabavan portret norveškog muškarca izgubljenog u vlastitom provincijalnom životu. Giæver nastupa i u ulozi anksioznog glavnog junaka Martina koji je većim dijelom filma i jedini lik kojega gledamo na ekranu. Paz Fabrega iz Kostarike predstavlja svoje očaravajuće PUTOVANJE, film jednako bogate kinematografske teksture o dva mlada ljubavnika koji par dana provode sami u zabačenom kostarikanskom krajoliku. U oba filma likovi pokušavaju pobjeći u prirodu, ali nisu u stanju da svoje probleme ostave iza sebe.

Fantastična Ariane Labed u fascinantnom filmu francuskinje Lucie Borleteau FIDELIO, ALISINA ODISEJA provodi život izbjegavajući da upadne u kolotečinu. Kao inžinjerka na teretnom brodu seli se od luke do luke i od ljubavnika do ljubavnika, ostavljajući emotivni haos iza sebe.

Mnogi od ovogodišnjih učesnika programa odlučili su se da svoje priče ispričaju u crno-bijeloj tehnici. Pet filmova je snimljeno u crno-bijeloj tehnici ili u kombinaciji crno-bijelog i kolor filma. PROJEKT STOLJEĆA Carlosa Quintele, fascinantna priča o planu kubanskih vlasti da izgrade nuklearni grad, snimljen je u kombinovanoj tehnici. DJEVOJKA SE SAMA VRAĆA KUĆI NOĆU Ane Lily Amirpour, proslavljeni iranski vampirski film (snimljen u Kaliforniji), oslanja se na visokokontrastnu crno-bijelu fotografiju kako bi dočarao jezivi svijet sjenki. Sličnom se fotografijom odlikuje i hrabra izraelska drama TIKKUN reditelja Avishai Sivana, međutim, njom se u ovom slučaju postiže potpuno drugačiji efekat.

NA UDARU VJETRA i ZAGRLJAJ ZMIJE istorijske događaje i spektakularne predjele predstavljaju u crno-bijeloj boji, ali drugopomenuti film u rukavu krije i jedno kolor iznenađenje.

Katastrofalni svjetski događaji uobičajeno nalaze svoje mjesto na filmu. Po tome nisu iznimka ni filmovi u našem ovogodišnjem programu, kojima provejavaju ljudske katastrofe 20. stoljeća. NA UDARU VJETRA govori o deportaciji žena i djece iz baltičkih država u sibirske radne kampove četrdesetih godina prošloga stoljeća. Jedan od dokumentaraca u programu, RUSKI DJETLIĆ Chada Gracije, preispituje katastrofalne posljedice černobilske nuklearne katastrofe, sugerišući da je nesreća bila rezultat zloćudne sovjetske zavjere. Film FENIKS sve brilijantnijeg njemačkog reditelja Christiana Petzolda melodramatični je triler o ženi (koju igra uvijek odlična Nina Hoss) koja preživljava užase Aušvica i vraća se kući kako bi se suočila sa mužem koji ju je tamo poslao. VATRE U RAVNICI, novela iz 1951. o užasnim iskustvima japanskih vojnika na Filipinima pred kraj Drugog svjetskog rata, oživljena je na filmu pod palicom Shinya Tsukamotoa. Tsukamoto, japanski glumac i reditelj najpoznatiji po svojim fernetičnim Tetsuo filmovima svoj je haotični autorski pečat ostavio i na ovoj ratnoj priči, pri tome postižući upečatljiv efekat.

Najaktuelniji među odabranim filmovima je lirski dokumentarac Lydie Wisshaupt-Claudel UBIJAJUĆI VRIJEME o grupi američkih marinaca koji dopust iz misije u Afganistanu provode u gradiću 29 Palms u kalifornijskoj pustinji.

Zadovoljstvo nam je reći da se dva preostala dokumentarca u ovogodišnjem programu bave nešto lakšim temema. B-FILM: POŽUDA I ZVUCI ZAPADNOG BERLINA 1979-1989 deliričan je videodnevnik engleskog muzičkog promotera Marka Reedera o njegovom otkrivanju divljeg života i muzičke scene Zapadnog Berlina kratko prije pada Zida, dok je film, koji će zatvoriti naš ovogodišnji program, THE SHOW OF SHOWS, islandskog reditelja Benedikta Erlingssona (čij je film O KONJIMA I LJUDIMA prošle godine prikazan u programu Kinoscope), uzbudljiv sedamdesetominutni kolaž videozapisa cirkuskih predstava, zabavnih parkova i zabavljača snimljenih tokom prošloga stoljeća. DJEVOJKA SE SAMA VRAĆA KUĆI NOĆU je jedna od naše tri ponoćne projekcije, dok su druge dvije Mikkeova urnebesno otkačena APOKALIPSA JAKUZA, čiji naslov dovoljno govori o sadržaju, te drugi igrani film američkog reditelja Jeremija Saulniera, krvlju prožeta ZELENA SOBA. Sva tri filma nastanjuju čudovišta u ljudskoj ili nekoj drugoj formi, od zombija do vampira, japanskih gangster i američkih neonacista.

Na kraju, tu je i poslastica koju ne treba propustiti - film 45 GODINA Andrewa Haigha. Charlotte Rampling i Tom Courtenay su za svoje virtuozne uloge u ovom filmu osvojili nagrade za najbolju glumicu i glumca na ovogodišnjem Berilnalu. Haigh je jedan od najuzbudljivijih britanskih reditelja, a 45 GODINA je izuzetno senzibilan i emotivan film. Raznovrsnost filmova odabranih za ovogodišnji Kinoscope odraz je stanja svjetske filmske produkcije koju smo imali privilegiju pregledati u procesu odabira učesnika našeg programa. Nadamo se da će 19 naslova koje predstavljamo u Sarajevu 2015. zadovoljiti glad publike za celuloidnim poslasticama proizvedenim u različitim krajevima svijeta tokom protekle godine.

Selektori: Mike Goodridge, Alessandro Raja, Mathilde Henrot



KINOSCOPE 2015.


45 GODINA / 45 YEARS
Velika Britanija, 2015, 93 min.
Režija: Andrew Haigh

APOKALIPSA JAKUZA / YAKUZA APOCALYPSE
Japan, 2015, 115 min.
Režija: Takashi Miike

B-FILM: POŽUDA I ZVUCI ZAPADNOG BERLINA 1979-1989 / B-MOVIE: LUST & SOUND IN WEST-BERLIN
1979-1989

Njemačka, 2015, 92 min.
Režija: Jörg A. Hoppe, Klaus Maeck, Heiko Lange

DJEVOJKA SE SAMA VRAĆA KUĆI NOĆU / A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT
SAD, 2014, 101 min.
Režija: Ana Lily Amirpour

FENIKS / PHOENIX
Njemačka, Poljska, 2014, 98 min.
Režija: Christian Petzold

FIDELIO, ALISINA ODISEJA / FIDELIO, L'ODYSSÉE D'ALICE
Francuska, 2014, 97 min.
Režija: Lucie Borleteau

IZVAN PRIRODE / MOT NATUREN
Norveška, 2014, 80 min.
Režija: Ole Giæver, Marte Vold

JASTOG / THE LOBSTER
Irska, Velika Britanija, Grčka, Francuska, Holandija, 2015, 118 min.
Režija: Yorgos Lanthimos
    
NA UDARU VJETRA / RISTTUULES
Estonija, 2014, 87 min.
Režija: Martti Helde

THE SHOW OF SHOWS
Island, Velika Britanija, 2015, 70 min.
Režija: Benedikt Erlingsson


PROJEKT STOLJEĆA / LA OBRA DEL SIGLO
Argentina, Kuba, Njemačka, Švicarska, 2015, 100 min.
Režija: Carlos Quintela
    
PUTOVANJE / VIAJE
Kostarika, 2015, 71 min.
Režija: Paz Fábrega

RUSKI DJETLIĆ / THE RUSSIAN WOODPECKER
Ukrajina, Velika Britanija, SAD, 2015, 82 min.
Režija: Chad Gracia

TAXI
Iran, 2015, 82 min.
Režija: Jafar Panahi

TIKKUN
Izrael, 2015, 120 min.
Režija: Avishai Sivan

UBIJANJE VREMENA: IZMEĐU DVA FRONTA / KILLING TIME: ENTRE DEUX FRONTS
Francuska, Belgija, 2015, 88 min.
Režija: Lydie Wisshaupt-Claudel

VATRE U RAVNICI / NOBI
Japan, 2014, 87 min.
Režija: Shinya  Tsukamoto

ZAGRLJAJ ZMIJE / EL ABRAZO DE LA SERPIENTE
Kolumbija, Venecuela, Argentina, 2015, 125 min.
Režija: Ciro Guerra

ZELENA SOBA / GREEN ROOM
SAD, 2015, 94 min.
Režija: Jeremy Saulnier

Kinoscope 2017.
Kinoscope 2016.
B-FILM: POŽUDA I ZVUCI ZAPADNOG BERLINA 1979-1989
KINOSCOPE otvara film Jafara Panahija TAXI
Kinoscope 2015.